torsdag 26 april 2012

Virkat i påsk

Under påskhelgen pysslade jag massor med mina syskonbarn. Den ena ville lära sig sticka och den andra ville virka. Kan väl säga att det lite som att dras mellan två hungriga fågelungar. :) Tur att jag har tålamod.
























Full koncentration, så söta! :)

Det blev någon slags frihandsvirkning. Började med en magisk ring, ökar jämt i en cirkel tills önskvärd storlek är uppnådd. Sen virkade vi rakt ett tag och därefter ihoptagning. Det blev en oval form, äggform....


Det gick riktigt bra. Titta vilken fin gladiator Jesper fick ihop (med lite hjälp med detaljerna).

När Malin såg Jespers fina gladiator så ville hon också virka. Stickande gick bra, men det blev ju inget... Så vi letade reda på en virknål till och satte igång.


Det blev en lite prinsessa för Malin. Visst blev hon söt, kanske lite fundersam men söt. :)

När jag hade hjälpt dem med detta, så började jag också vilja virka. Jag har ju inte virkat på rätt länge, förutom hjärtekatterna - men då jag hittade ett gult garn så kom jag på vad jag ville virka.. kan ni gissa vad?


En kyckling, så klart! :) Och han fick ett äggskal som hatt. :)


Vi hann med en till figur åt Jesper. Det blev en hund, eller kanske en mus? Först var tanken att det skulle bli en katt....


Här står alla härliga kreationer på rad i vårsolen.

Det är kul att pyssla med syskonbarnen, och det är kul när de är intresserade av att lära sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar