torsdag 28 april 2011

Bröllopstårta

Nu är det ju dags för kungligt bröllop igen. Imorgon gifter sig Prins William av England med sin Kate. För snart ett år sedan gifte sig vår kronprinsessa med sin Daniel. Då var det mkt bröllopstema i stans alla skyltfönster. Och jag var en del av det. Jag virkade en bröllopstårta som stod i ett skyltfönster i en garnbutik på Kungsholmen här i Stockholm.


Ett stort projekt som tog sin tid. Tårtan är virkade efter ett gratismönster som finns hos berroco.com. Den är drygt 30 cm hög, och nästan lika stor i diametern i bottenlagret. Den är virkad med dubbelt garn. Jag har inte fyllt den med vadd, utan det är en slags pappställning i varje lager, så att den går att dela i tre och sen kan man lägga de olika delarna i varandra. Detta gör att den är lite lättare att förvara - har köpte en rund "hattlåda" på IKEA.


(Fotot är taget innan jag sydde fast girlangen, så därför sitter det nålar på några ställen.)

Garneringen/girlangen på tårtan är inte enligt tårtmönsteret. Girlangen med rosor och blad har jag virkat med inspiration från några andra mönster. Bladet är delvis virkat som Garnstudios, och rosen är inspirerad av Megan Mills ros.


Bröllopsparet på toppen är ca 10cm höga, och de är virkad efter mönster i Christen Hadens bok: Virka läskigt söta figurer. Dock är inte dessa två särskilt läskiga - det går att göra mkt med hennes mönster som grund.


Nedanför kommer några foton från skyltfönstret.


De två brudkronorna som också syns på bilden har jag ochså virkat, men de kan jag berätta om i ett senare inlägg.


2 kommentarer:

  1. jättefin! :) kan tänka mig att det tog lite tid att göra den ja...

    SvaraRadera
  2. Den där tårtan är bara helt ljuvlig!!!
    Kram

    SvaraRadera