torsdag 11 augusti 2011

Bakgrund del1

I söndags blev jag sugen på att testa att göra mina egna bakgrunder till en layout. Jag täckte matbordet med gamla tidningar och plockade fram akrylfärg, masker, mist, distress ink stämpeldynor, pensel och vatten. Nu skulle det kladdas! :)

Det blev några sidor, så jag delar upp det i två inlägg.

Denna är gjord med tanke på en skissutmaning. Papperet är från Prima. Det är lätt blåfärgat och texten i rosa/lila var redan på papperet. Jag har använt mig av masker/stenciler från Heidi Swapp, distress ink stämpeldynor och några bitar "ink blending foam" (skumbitar...).

Rosa - worn lipstick
Gul/Orange - spiced marmalade
Blå - broken china

Det gjorde jag även på denna, (använde distress och masker). Men behöll den lite enkel. En ljusblå cardstock, en stor mask och distess - Broken china. Tänkte göra den mer färgglad med hjälp av dekorationer och mönstrade papper - men det är en bra bas.

Tänkte visa en bakgrund jag gjort tidigare, på en scrapträff, också. Detta är ett papper från Pink Paisle, som har resist-material i sig. Det innebär att färg, mist och stämpeldynor inte fastnar på vissa delar av papperet. Här har jag också använt mig av en mask (som jag lånad av Carina Å - tack! :) och Broken China.

Här kan ni se lite vad jag menar med resist. Det har inte blivit någon stämpelfärg på fjärilen.

Sen testade jag en annan sak. Att göra en bakgrund utan färg. Detta är ett kraft cardstock. Jag har sett liknande rutnät på olika anslagstavlor, och det slog mig att det borde funka på en layout också.

Här syns tråden bättre. Det är ett tunt lingarn som jag hittade i mammas gömmor.

Återkommer med del2 av detta inlägg om några dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar