lördag 27 augusti 2011

Busunge

Augusti månads utmaning hos Scrapgalen lyder:

Skapa din egen bakgrund med hjälp utav TRE olika tekniker och teknik material, som t ex stencils, mister, maskning, akrylfärger, Gesso, Modeling Paste etc.

Jag gjorde min bakgrund för några veckor sedan.

I grunden är det ett vitt cardstock - dotted swiss. De blå prickarna är akrylfärg i en mask från Heidi Swapp. Därefter la jag ut några små runda masker från Heidi Swapp (igen) och distressade runt. Det går säkert att använda utstansade cirklar, men hennes masker är lätt självhäftande så det blir lättare då. Jag använde mig av en orange stämpeldyna - Spiced Marmalade.

Jag skvätte även med akrylfärgen - tog akrylfärg uppblandad med vatten på en pensel. Jag stänkte även med en mist gjord på distress ink: Faded jeans och Perfect Pearl Copper. Om man skruvar upp mistflaskan så går det att stänka misten med slangen från spraymunstycket. Misten har jag även sprayat med, lite lätt.

Sen har jag testat en teknik som jag har snott från byggbranschen. Ni vet när man ska borra upp flera krokar på en vägg, i en rak linje. Eller kanske en hylla, men flera skruvar. Något, där skruvhålen måste sitta rakt/vågrätt. Då finns det ett "verktyg" med en trådrulle som är dränkt i röd färg - man drar ut en bit och spänner den längs väggen, sen tar man tag i tråden och drar den från väggen, sen släpper man. Och, tadaaa! Det blir ett rött sträck på väggen.

Det har jag gjort på denna bakgrund - det turkosa, gula och röda strecket. Tack pappa, för lånet av en tredje hand! :) Det var lite svårt att göra med bara två händer... Jag doppade en sytråd i akrylfärg, lindade varsin ände runt varsit pekfinger och höll den ca 5mm från pappret, sen spände pappa den upp från pappret och släppte. Visst blev det snyggt? Detta var jättekul att det funkade. :)

Och så här blev layouten:

Det blev en busig layout, till en riktig busunge. :) Fotot är taget på mig 1982 - 3år gammal. Tycker att jag har bus i blick.

Jag har inte använt mig av ett enda mönstrat papper. Ovanligt för mig. Jag letade runt i mina scrapgömmor, efter saker jag sparat. Det blev några biljetter, två små spelkort, några minipusselbitar, en klädtag från Indiska, några miniblommer från prima, ett bingokort, en miniklädnypa, en chipboard fjäril, en orange tygbit som följt med något klädesplagg, några rosor och ett blå/vitt snöre. Riktigt kul att ösa på med smågrejer i lager på lager.















Edit:
Jag har ändrat lite på layouten... det var nått som inte stämde med balansen. Jag vet, det kanske inte är hela världen - men det kan vara nått som jag går och stör mig på...

Jag har lagt till en större blomma, en ros och en biljett. Det känns bättre med balansen nu. Vad tycker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar