tisdag 13 mars 2012

Be a star!

Förra veckans teknikutmaning hos Swescrap var att scrappa i stilen steampunk. Steampunk är ofta scrappat i ganska murriga, "skitiga" färgtoner. Ofta dekoreras det med metall, korsetter, luftballonger, kugghjul, veteranbilar, victorianska klänningar m.m.

Här har jag använt samma teknik på bakgrunden som på layouten "Äntligen sol" (inspirerad av AnnaB). Jag valde att jobba med färgerna brun, röd och orange.

Jag börjar med att lägga modeling paste över en mask (Circle Grid), men bara över delar av masken. Sen på med ett tunt lager gesso, med hjälp av svamp över hela bakgrunden. Därefter lägger jag ut modeling past ganska tjock med ett gammal bibliotekskort, och trycker med den rutiga "Texture maker" i modeling pasten för att skapa lite mönster - innan den torkat. Sen på med akrylfärg, och när färgen nästan har torkat så tar jag en bit fuktigt hushållspapper och gnuggar fram mönstret på några ställen.

Så här blev min version av Steampunk. Fotot är på mig för några år sedan då jag var med några kompisar på en "modell-för-en-dag"-fotografering. Väldigt roligt, och jag blev riktigt nöjd med några av fotona.

Jag inspirerades starkt av Finnabair, som är väldigt duktig på den här stilen.

(Ni får ursäkta kvaliten på fotot av layouten, det var lite svårt att få ett bra foto. Färgerna på bakgrunden är mer som på det övre fotot.)

Jag öste på med olika metalldekorationer som jag hittade i mina scraplådor. Vilken tur att de hos vissa bygghandlare går att köpa muttrar och brickor styckvis. :) Lyckades även få med några bitar spets.

Efter att jag limmat fast allt med 3D-lack så målade jag med Glimmer glaze och glam över alltihopa. Jag använde mig av färgerna Flirty (rosaröd), Orange crush och Rustic (brun). Glimmer glaze är en färg som påminner om nagellack i konsistensen och det sitter även en pensel i locket. Glimmer Glam har lite större bitar glitter i sig, i jämförelse med glaze.

Idén på stjärnorna har jag lånad av Mija. Också hon en duktig scrappar, som ofta scrappar i steampunk-stilen.

Det olika färgerna på Glimmer glaze/glam målade jag över samma del av layouten där respektive akrylfärg var målad. Här syns en lite närbild på bakgrunden, som var riktigt rolig att göra. Man behöver inte vara så noga när man målar över med Glimmer glaze, utan bara kladda på lite. Jag är nöjd. :)

Är även riktigt nöjd med titeln: BE WHO YOU ARE; BE A STAR! Något som jag tycker alla borde leva efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar