onsdag 27 juli 2011

Jordgubbsmössa

Idag är första dagen på ett jättestort internationellt scoutläger i Rinkaby i Skåne. En vän till mig som är där har (av någon konstig anledning... ;) tema jordgubbe på sin scoutby.

Hon bad mig sticka en jordgubbsmössa. Visst, tyckte jag! Hmm... jag som sällan stickar och som aldrig har stickat med strumpstickor/rundsticka förrut, ej heller har stickat en mössa förrut... det ska nog gå. :)

Det är så kul när det funkar! Du köper garn, letar reda på ett mönster, lånar mammas stickor - tadaa -> en mössa! :)

Min systerdotter agerar modell, visst blev det en söt mössa?

Jag stickade denna efter Garnstudios mönster. Storleken på mössan är beräknad efter DROPS Karisma, men jag stickade med Svarta Fårets Tilda - så jag fick pyssla lite med att få rätt storlek. Enligt mönstret ska mössan bli 52 cm i diameter om du lägger upp 108 maskor till att börja med. Jag la upp 108m och då blev mössan perfekt till ett 55 cm-huvud. Kanske stickar jag lite löst, men det blev bra.

Material:
Garn - Svarta Fårets Tilda: Röd färgnr: 45, Grön färgnr: 84, Gul färgnr: 33,
Rundsticka 3,5 - 40cm

1 kommentar:

  1. Den blev väldigt fin. Jag har själv stickat flera jordgubbsmössar de sista veckorna, men jag har använt ett mönster från Svarta Fåret och storlekarna är väldigt konstiga. Din mössa ser mycket bättre ut!
    (kommer lägga upp bilder på mina mössor i min blog i de närmaste dagarna)
    //jonna d

    SvaraRadera