måndag 16 januari 2012

En väldigt liten fez

I början av december varje år har vi en fest på min sektion på högskolan. Även om det börjar bli några år sedan jag slutade så går jag fortfarande på denna fest. (Självklart! :) Det är en heldag som börjar med spexlunch, sen är det premiär för årets spex och sen en stor middag. Brukar va´ en kul dag.

Vi gamla spexare bär fez hela dagen.... en gammal tradition som hänger i. I år (eller nu är det ju ifjol) fick jag för mig att jag ville göra en egen variant på fezen, en mindre. Jag vill gärna kunna göra en frisyr till festen, men med den stora fezen håller inte en frisyr särskilt länge plus att det blir väldigt varmt.

Till vänster ser ni originalfezen, och till höger min lilla variant. Jag lyckades hitta ett tyg som stämde ganska perfekt, måste jag säga - tilläggas bör att jag inte hade med mig originalfezen till tygaffären. Som sann ingenjör så skalade jag ner min fez till en fjärdedel... ja, jag vet, jag är skadad. ;) Det är även tyg på insidan av fezen, och som stadga har jag använt mig av bitar från ett flingpaket. Den lilla tofsen köpte jag på panduro.

Jag köpte ett svart diadem och sydde på min fez på detta. Så kan jag lätt ha den i håret.

Tadaaa! Här ser ni den på. Söt, va?

Nu blir jag sugen på att göra fler hattar på samma sätt. Kanske det blir en svart höghatt nästa gång. Oh, det skulle ju funka att virka! Hmmm, vart är mitt svarta garn? ...

1 kommentar: