torsdag 13 september 2012

No one special

Denna höst börjar vi med Art Journal utmaningar, varannan torsdag, på Swe-bloggen. Och det är sååå roligt! :)

En Art Journal skapas ofta i starka färger och ganska rörig, i alla fall brukar mina sidor sluta så. Därför blir höstens första utmaningen att skapa en lugn Art Journal i pastellfärger. En riktig utmaning för mig. 


Texten till denna sida är ganska personlig, så jag ville hålla den lite dold - därför skrev jag den med vit penna. Jag tänkte även att detta följde utmaningen lite.

Om den förra Art Journalen - Superwoman handlade om att boosta sig själv, så kom denna sida till i andra änden av skalan.... kanske kände mig lite nere när jag skrev texten på denna sida... Det är viktigt att låta sig själv känna efter ibland.

I min Art Journal förbereder jag bakgrunder ibland. Denna sida är en sådan förberedd sida. Jag målade lite slarvigt med mina akvarellkritor, och sen målade jag med vatten för att lösa upp färgen och få den där speciella akvarellkänslan. 


När jag gjorde denna sida satt jag och pysslade med min systerdotter. Och hon använde fjärilsstämpeln på sin canvas. När hon var färdig så stämplade jag med samma stämpel på denna sida, utan att ta ny färg på stämpeln. Jag gillar den softa, slitna känslan detta ger när stämpel inte är lika klar och tydlig.


Även  masken är en sådan där som blev över då min systerdotter använde den. Ni har väl märkt att när man använt akrylfärg (eller gesso, modeling paste eller för den del mist...) över en mask så lägger sig ganska mkt färg ovanpå masken. Ofta vill jag försöka använda upp även denna färg - sparsam... Och då är det perfekt att ha lite förberedda sidor.

Så jag vände på den använda masken och drog med ett plastkort över masken. Då kommer akrylfärgen ner på pappret, i mönstret på masken. Här var det lite väl lite akrylfärg kvar, så jag fyllde i maskens mönster med en vit penna.


I vanliga fall brukar jag doodla med en svart penna, men för att hålla sidan lugn så doodlade jag lite hjärtan med en vit penna istället.

Hoppas ni vågar utmana er själv att skapa en Art Journal sida. Följ med oss i höst, varannan torsdag på Swebloggen. Titta gärna i och se hur de andra duktiga inspiratöserna har tolkat utmaningen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar