måndag 17 september 2012

Ready to sparkle?

Scrap-Perras septemberutmaning håller duktiga Camilla i. Denna utmaning går ut på att inspireras av tidningar.

Jag tänkte direkt på en framsida på ett modemagazine - med en tjej som tar mkt plats och stor text.


Och inspirationen blev en Art Journal sida.

Jag letade reda på en modetidning, som jag fått av syrran någon gång, och bläddrade igenom den för att hitta en tjej att klippa ut.

Gillar lekfullheten jag fick till, samtidigt som sidan blev lite tuff. :)


Bakgunden har jag gjort på samma sätt som med Art Journalsidan: Till Efterrätt, med hjälp av hålförstärkare. (Det är lite så att jag fastnar i en teknik, och testar den på många sidor åt gången...)

Jag klistrade fast hålförstärkare i ett litet mönster på en ren sida. Sen sprayade jag med gul mist över hela sidan. Där hålförstärkarna sitter fastnar inte färgen, eftersom de är gjorda av plast. Därefter klistrade jag dit några fler hålförstärkare och mistade lite smått med en orange mist på några ställen.

De senaste hålförsträkarna som jag satte dit sticker inte ut lika mkt, då det inte är vitt under... så jag ritade runt dem med en vit penna så att de "poppar" lite mer. 


Tjejen klippte jag ut ur en svart/vit annons. Men för att ge lite liv till henne så skuggade jag i lite rosa hudfärg på ben, armar och ansikte med en Faber Castell Big Pit Pen.

Jag klippte ut en kjol från en annan annons, och klistade fast den lite slarvigt så att den fortfarande kunde fladdra. Tyckte att det gav att glatt intryck. :)


Jag har sett på nätet någon som klistade dit stora ögon i en rektangel. Några av dylusions-stämplarna har också den här stilen.

Jag har länge tänkt att jag skulle prova, och nu passade det perfekt. Det ger en liten insektsliknande känsla, lite samma känsla som ett par stora solglasögon kan ge. 


Tjejen som jag klippte ut hade ett halsband på sig. För att förstärka det så klistade jag fast pärlor med 3D-lack som halsband istället.

Hon fick även en liten pärlblomma i håret, samt lite bling på kjolen. Kul att blanda in pärlor i min Art Journal stil. :) Men det kallas väl inte mixed media för inte....


Titeln: Ready to sparkle? klippte jag ut från en champange-reklam. :) Och då jag la lite bling på tjejen i form av pärlor, så passade den ju in.

Här syns även alla lager som jag gjort på bakgrunden.


Här syns det an aning av den svarta misten som jag sprayade genom en alfabets-stensil. Tänkte efterlikna den där texten (om innehållet i tidingen) som ofta står på sidorna, runt tjejen, på framsidan av ett modemagazine. 

Det blev ganska mkt på denna sida, men det var kul och jag gillar det. :)

1 kommentar: