tisdag 27 november 2012

Hoppsan

Jag bestämde mig för att hinna haka på Scrap-Perras novermberutmaning. Den går ut på att tolka en  skiss som Kattis78 ritat. 

Bild lånad Scrap-Perra.

Skissen bjuder verkligen in till mkt  färg och kladd, tycker jag. :)

Jag inspirerades jättemkt av hexagonerna, och tänkte direkt att jag ville stämpla dem bakom fotot. Sen inspirerades jag även av att allt (foto, papper o dekorationer) var placerat mitt på bakgrunden. Ofta brukar jag placera fotot lite åt något håll... men inte denna gång.


Fotot är taget på midsommar för några år sedan. Detta år firade vi på Åland, brukar alternera mellan Åland o Skåne. Vi sitter inomhus och äter jordgubbar o grädde till efterrätt... undrar varför jag ser så skyldig ut? Undrar varför min kompis har grädde på näsan?

Tur att vi har barnasinnet kvar. :)


Jag mätte ut ungefär vart på den vita cardstocken som jag tänkte sätta mitt foto, och markerade med blyerts. Sen stämplade jag lite slarvigt med två olika texture-stämplar, den ena med en mörkblå stämpeldyna och den andra med en mörkgul stämpeldyna. Tycker att det ger ett mjukare intryck än när man stämplar med svart.... även om jag oftast gör det.

Sen var det dags för de stora hexagonerna som på skissen. Jag använde en stämpel från Gummiapan, som jag fick i mitt vinstpaket från Scrapptorget för en månad sedan. Gillar den massor. Tack! :) Jag stämplade med en clear embossingdyna och hällde "Broken China" embossingpulver över. Jag tycker verkligen om effekten det ger då man embossar.... det ger lite mer än att bara stämpla. :)


Jag jobbade med mkt lager-på-lager med papprena bakom fotot. Ett av lagren fick bli en bit ostduk också - älskar strukturen. Trasslade in lite twine i härliga färger underst också, som stack fram lite. Sen häftade jag fast allt med en häftapparat.

Umenorskan/Christin jobbar ofta med många lager-på-lager, och det inspirerar mig. :)


Jag ville ha en lekfullhet över sidan, då fotot ger mig den känslan. :) Så jag gjorde små pom-pom bollar av twine.

Min första tanke var att ha svarta bokstäver i titeln, så att de syntes bra. Men jag ville behålla en ljus känsla över layouten, så jag bytte till vita bokstäver. Och då blev jag nöjd.


Några utstanasade fjärilar fick flyga över sidan. Dessa är utsansade från en Marta Stewarts punch och de mini-fjärilarna är så yttepyttigt söta. :) Gillar den starka gula färgen  i fjärilarna och den jätterosa hatt nålen. Lite brun bling fick förstärka fjärilarnas flykt.

2 kommentarer:

  1. I love this page, the small touches of colors a little everywhere are beautiful against the white.

    SvaraRadera
  2. wonderfuly design and creation. I love it

    SvaraRadera