fredag 1 februari 2013

I Love Twine

Idag, på SweScrap-bloggen, delar jag med mig av den glädje som jag känner för Twine. :)

Twine är en slags tråd/garn som påminner om broderigarn. Skillnaden från broderigarn, skulle jag säga, är att twine känns stadigare på nått sätt. Twine består av minst två färger på trådarna, oftast i vitt plus en färg till, som är ihoptwinade till ett garn.


Det finns många olika tillverkare som du kan köpa twine av. Och de säljs antingen på stor eller liten rulle, eller per meter. Jag tycker att det är jättesmidigt att kunna köpa per meter, för då kan jag få fler färger för samma pengar (även om twine är en relativt billig produkt). De finns i en massa härliga färger, så det passar alla stilar. :)

Jag tänkte även dela med mig av några tips på hur jag använder twine:


Ett ganska vanligt sätt att använda twine är att snurra det runt foton eller papper på din layout....


.... eller kort, som Nilla har gjort här.


En annan av mina favorittekniker är att peta in lite trassel av twine under ett foto. Här har jag använt mig av två olika färger också. Härligt slarvigt. :)


Som sagt, så är ju Twine garn... så allt som går att göra med garn går att göra med twine. På den här layouten har jag gjort små pom-pom bollar (och även lite trassel till vänster om fotot :).


Här har jag gjort flätor av twine, och satt fast dem på min layout med hjälp av säkerhetsnålar.


En enkel rosett ger en söt twist på ett fint kort, som Nilla har gjort.


Jag brukar även snirkla runt twine på min layout, över hela sidan. Det ger ett glatt och lekfullt intryck, tycker jag. Då kan man även passa på att ringa in en detalj, som man vill markera.


När jag inte scrappar på min fritid, så virkar jag. Det slog mig att twine är ju garn, så då borde det gå att virka med. :) Jag tryckte ut hål längs kanten på en Art Journaling sida, och virkade en bård runt den. Lite pilligt i ett hårt papper, men det funkarde.


Möjligheterna är oändliga med hur man kan använda twine. Jag har försökt visa er några tips. Här är ännu ett där Hanna/Fnyz lindat twine runt glasburkar med sugrör och satt fast en liten etta i chipboard på sin sons ettårskalas. Fint! :)

Några andra sätt att använda twine är att hänga vimplar på, snurra platta sprialblommor, klistra dit antenner på fjärilar, knyta fast på en tag och förstås så kan du brodera med det.

Hur använder du twine?  

1 kommentar:

  1. I love twine as well, but I have not used it often yet. It gives such a sweet extra to a LO or card. You have made great things!!

    SvaraRadera