fredag 8 mars 2013

På kurs

Idag bloggar jag en artikel hos Swescrap:

Kurs, Workshop, Demo eller Make n' take? Kärt barn har många namn, eller? Vad är skillnaden egentligen?

Idag tänkte jag försöka förklara skillnaden mellan dessa och och vad de innebär att gå på kurs hos en utländsk lärare.

Kurs och Workshop är samma sak, fast på svenska respektive engelska. En kurs/workshop är ofta ca 3-5h lång, innehåller en massa moment att lära och inspireras av och du får möjlighet att färdigställa ett alster. Sen skulle jag även vilja koppla ihop orden Demo och Make n' take. Dessa två sker ofta på en mässa och ofta i samarbete med en butik. På en demo får du titta på då en lärare skapar. Den är ca 10-20 min lång och oftast gratis. På en make n' take visar läraren snabbt en teknik, och sen får du prova på att göra denna teknik för en liten summa pengar för materialet. En make n' take brukar ta ca 10min.  


För några veckor sedan var jag på kurs med kreativa Anna Dabrowska aka Finnabair från Polen. Jag har länge inspirerats av hennes alster, så jag vara bara tvungen att ta chansen och gå på en av hennes kurser.

Ofta hålls kurserna på engelska (om inte läraren är svensk), och det brukar inte vara några problem att hänga med i språket. Känns det svårt att våga fråga på engelska, så be din bordsgranne om hjälp att fråga. Lärarna kanske inte heller har engelska som modersmål, men vi möts i det språket och alla försöker. Det är viktigare att har roligt och inspireras än att känna att man inte vågar prata engelska. Så låt inte språket hindra dig att gå på kurs.


I kursavgiften brukar det ingå ett stort materialkit, så att du kan skapa det alster som är tänkt. Ofta blir det mycket material över som du får ta med dig hem och fortsätta leka med. :) I god tid innan kursen brukar även kursansvarige skicka ut en materiallista på saker och ting som du behöver, och då bör ta med dig. Det kan tex vara värmefön, skärmaskin, sax, pensel, vaxduk, förkläde, foto m.m. Är det nått på denna lista som du saknar så brukar det inte vara hela världen, utan du kan ofta låna av bordsgrannen.


Det kan vara ganska mycket folk på kurserna och lätt bli stimmigt. Men försök att slappna av och inte bli stressad av detta, eller det ibland höga tempot. Hinner du inte med, ta lite foton på teknikerna och lyssna och inspireras. Sen kan du alltid göra färdigt ditt alster hemma. Om du känner pressen över att "men jag vet inte hur jag ska börja", så försök att ta det lugnt. Tänk på att du kan alltid skriva ut ett nytt foto och göra om allt, med din version av det hela, när du kommer hem. Försök då att följa kursen ändå och testa teknikerna så att du kommer ihåg dem sedan.

Kom dock ihåg att, om du tar foton så tänk på att inte sprida dessa tekniker på din blogg tex. Läraren som håller i kursen vill kunna hålla kursen även efter denna, och om teknikerna sprider sig på nätet så kanske det inte kommer folk på nästa kurs.

Om det är en färg-o-kladd-kurs så brukar det ingå all färg o kladd som du får låna. Även på andra kurser så brukar det finnas verktyg, stansar m.m att låna under kursens gång.


Så här blev min canvas från Finnabairs kurs. Det var enormt kul och inspirerande. Jag älskar hennes färgskiftningar, och det försökte jag också få till.


Vi jobbade med en massa olika dekorationer och bokstäver, och akrylfärg, mist och gesso. Mkt färg-o-kladd och jag var helnöjd. :)

Visst kändes det lite stressigt emellan åt, men då följer jag mitt eget råd att försöka sätta mig ned och ta det lugnt. Det är bara att köra på, och gillar jag inte resultatet så kan jag alltis skriva ut fotot igen och göra om canvasen.


Som sagt jobbade vi med många dekorationer på våra alster. Det är lite hennes stil. Hon sa "ös på lite mer, efter att du tycker att det räcker".


Den obligatoriska bilden. :) Ser att våra alster blev ganska lika... men så kan det gå när man inspireras mkt av någon. Och det är helt ok. Sen när du kommer hem till ditt eget scrapbord så kan du tänka igenom kursen och alla tips, och göra din variant av det du lärt dig.

Jag gick kurs med Natalie Kalbach på "Scrapbooking Med Hjärtat" ifjol vår, och jag ångrar så att jag inte gick på en av Christys Tomlinsons kurser. Visst det kan vara dyrt, men det är så värt det! :)

Många av de utländska lärarna har även sk Online Workshops. De brukar vara billigare än en "In Real life-kurs". Då får man ett lösenord till en sida där lärarern lägger upp filmer en gång i veckan under kursens gång. Det brukar även finnas en facebookgrupp/forum där man kan fråga om hjälp, visa upp sina alster och inspireras av de andra kursdeltagarna. På Online Workshops ingår det ej material, men ibland kan man få rabatt på kurskit i någon webbutik. Dock är det sällan krav på att du måste jobba med det materialet, utan du kan jobba med det som du har hemma.

Nu i höst finns det många kurser att gå på. Scrap-Perra ordnar "Creative Moments" i månadsskiftet aug/sep och Stockholm Scrapclass ordnar en kurshelg i mitten av oktober. Även på den stora scrapträffen i Annexet, om knappt en månad, kommer det att finnas kurser och även demos. Jag kommer att finnas med på alla tre, så ser ni mig - Kom fram och hälsa. :)

Våga anmäl dig - det är såååå värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar