fredag 18 november 2011

Virka en bård runt en cirkel

Idag har jag en artikel på Swebloggen om virkning.

Tänkte visa den här på min blogg också. :)

--------------------

För några veckor sedan beskrev Pernilla om hur hon virkade en blomma till sitt kort. Nu tänkte jag beskriva hur jag virkar en bård runt en papperscirkel.

Behöver ni lite uppfräschning av virkkunskaperna från syslöjden så finns det en lite guide här.

Jag börjar med att rita upp och klippa ut en cirkel i cardstock. Cirkeln kan vara hur stor eller liten som du vill. Mönstret går att anpassa efter den storlek som du väljer.

Jag använder mig av virknål nr 2,0 och ett tunt bomullsgarn.

Sen trycker jag hål runt kanten, med jämna mellanrum. Tänk på att virknålen måste gå igenom hålen, för att du ska kunna virka.

Jag börjar min virkning med att fästa garnet med en smygmaska. Sen håller jag fast garnänden på baksidan. Självklart går det bra att tejpa fast den på baksidan också (vilket även jag gjorde när jag var färdig).

Under första varvet virkar jag: 1 smygmaska i hålet, 2 lösmaskor, 1 smygmaska i hålet, 2 lösmaskor, o.s.v varvet runt.

Jag avslutar varvet med 1 smygmaska i första hålet (som jag började i).

De 2 lösmaskorna mellan hålen, kommer jag i fortsättningen kalla för lösmaskbåge.

Så då är det dags för varv 2: (2 lösmaskor, 3 stolpar) i 1:a lösmaskbågen, 1 smygmaska i nästa lösmaskbåge, * 4 stolpar i lösmaskbågen, 1 smygmaska i nästa lösmaskbåge *. Upprepa * -* varvet runt.

Jag avslutar varvet med 1 smygmaska i 1:a lösmaskan på 2:a varvet.

Färdig! :)

Här är kortet som jag gjorde till Kortonsdag v.45 i Swe-bloggen, där jag använde min virkade cirkel. Mitt inlägg, i min blogg, om det här kortet finns här.

--------------------

Hoppas ni förstod, annars är det bara att fråga.

1 kommentar:

  1. Häftigt, sånt har jag aldrig tänkt på att man kan virka till :)

    SvaraRadera