fredag 7 december 2012

Image Transfer

Jag lovade ju igår att jag skulle visa er hur jag gör en "Image Transfer".


Jag skriver ut den bilden som jag vill ha på min sida, på en bläckstråleskrivare. Sen lägger jag på ett ganska tjock lager (mer än vanligt, men inte för mkt...) decoupagelack på min Art Journalsida, och lägger utskriften med bilden nedåt mot lacken. Det är viktigt att det inte finns några luftbubblor under bilden, så jag tar ett falsben och drar över hela pappret för att trycka ut eventuell luft.

Sen låter jag det torka helt. Nu kommer magin! :) Nu drar jag försiktigt bort pappret, och då stannar bilden kvar på min Art Journal sida. Tadaaa! :) 


Men som ni ser finns det ett lager papper kvar över bilden. Bilden är inte så klar, utan den har ett mjölkigt utseende.

Det gör inte så mkt att bilden är lite skadad, att den inte är perfekt, tycker jag. Men det mjölkiga ska vi ta bort.


Jag gnuggar försiktigt med fingrarna för att ta bort det sista lagret papper.


Jag  sprayar lite vatten över sidan så går det lättare att får bort pappret.


Ser ni att nu börjar bilden träda fram? Jag gnuggar bort det sista av pappret...


... och så här blev resultatet. En bild med fjärilar på min Art Journal sida, där det nästan ser ut som att fjärilarna är direkt på sidan.

Att sidan har en liten rosa ton beror på att det var små stänk av en rosa dylusions mist.... och det reagerar ju med decoupagelacket. Bilden är inte perfekt, men det är så det ska vara tycker jag. :)

Utskriften med fjärilar och en video där Donna Downey visar hur hon gör finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar