lördag 8 december 2012

Rörost

Under december månad har vi en lite julkalender i Swescrapbloggen. Kommer ni ihåg att ifjol visade vi upp vart vi scrappade? I år delar vi med oss av våra juligaste recept. :)

Idag är det min tur och då tänkte jag dela med mig av ett recept som, i stort sett, alltid finns på vårt julbord. Det tar lite tid att koka, men det är verkligen värt det. :)


Det är Rörost - ett gammalt recept som mamma tagit med sig från sitt barndomshem.


I botten ligger det en utskrift där mamma skrivit upp receptet i vår receptpärm.


Sen strök jag en embossingdyna över en mask och hällde på turkost embossingpulver. Jag täckte sidan lite slarvigt med akrylfärg och olika juliga färger.


Sen fyllde jag i mammas handstil med en svart penna och skuggade med en vit penna.

Då det kan vara lite svårt att se receptet, så kommer det här i sin helhet:

Rörost
4l mjölk
1msk ostlöpe
3msk socker
1 ägg
2 msk vetemjöl
2kkp mjölk
kanel hel
kardemumma efter smak

Mjölken värmes till 37grader och ostlöpen tillsätts. Den får stå tills den löpt sig (tjocknat). Då skär man sönder ostmassan med en visp. Därefter kokas ostmassan i 1 1/2 timme. Sen tillsätts sockret, kanel och kardemumma. Kokas sakta till nästan all vassla kokat in (tar lång tid). Gör en redning av mjölken, mjölet och ägget - skall bara koka upp.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar